Права пенсіонерів і порядок звернення до Пенсійного фонду

Які права в Україні мають пенсіонери? На що вони можуть розраховувати при зверненні до Пенсійного фонду? Як пенсіонеру захистити свої права і інтереси? На ці та багато інших актуальних питань пенсійного забезпечення дасть відповідь дана стаття.

Права і обов’язки пенсіонерів

Рано чи пізно кожна людина досягає пенсійного віку і у неї виникає потреба у зверненні до Пенсійного фонду України для оформлення і призначення пенсії. Звернення до органів Фонду здійснюється пенсіонером особисто або через представника, повноваження якого оформлені в установленому законом порядку. Знання своїх прав і обов’язків допоможе уникнути конфліктних ситуацій і захистити свої інтереси.



Відповідно до «Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, що звертаються до органів Пенсійного фонду України» пенсіонери користуються правами, передбаченими Законом України «Про звернення громадян», «Про захист персональних даних», «Про доступ до публічної інформації», законодавством про пенсійне забезпечення, законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відповідні відносини.

Чи можна отримати інформацію про свою пенсію?

Співробітники Пенсійного фонду не мають права перешкоджати громадянам в отриманні всієї необхідної інформації про їх пенсійне забезпечення. Більш того, на вимогу заявника повинна бути надана будь-яка інформація про його забезпечення, якою володіють органи Фонду. Крім того, пенсіонери мають право:

  • знайомитися з матеріалами своєї пенсійної справи
  • отримувати виписку з розпорядження про призначення (перерахунок) пенсії
  • безкоштовно отримувати інформацію про інших осіб (при наявності повноважень)
  • вимагати отримання засвідчених копій документів, що містяться в пенсійній справі
  • запитувати інформацію про періоди страхового стажу та заробітної плати, яка була врахована під час розрахунку розміру пенсії
  • знайомитися в органах ПФ з нормативно-правовими актами, на підставі яких призначено пенсію, робити з них виписки та копії
Якими правами володіють громадяни при зверненні за пенсією?


Подача заяви для нарахування пенсії (+ пакет необхідних документів) проводиться в будь-який час з моменту виникнення права на пенсію, але не раніше ніж за місяць до виникнення такого права. Майбутній пенсіонер може подати документи особисто, через представника підприємства, поштою або через представника (за дорученням). Згідно з чинним законодавством України під час оформлення пенсійних виплат громадяни мають право:

  • донести документи, необхідні для призначення пенсії (які підтверджують стаж, заробіток, право на надбавки та підвищення) у тримісячний строк з дня подачі заяви
  • вимагати від органів Фонду надання допомоги у витребуванні або перевірці підстав видачі необхідних для призначення пенсії документів
  • отримати письмове повідомлення про призначення пенсії або про відмову в її наданні
  • отримати розписку від ПФ про перелік прийнятих документів (за бажанням заявника)
  • отримати пенсійне посвідчення

Громадяни, яким вже призначена пенсія, можуть самостійно обирати організацію, яка буде здійснювати виплату і доставку пенсії: поштові відділення або банківські установи. Законодавством встановлено право пенсіонерів на отримання пенсійних виплат не пізніше 25-го числа місяця, за який виплачується пенсія. Якщо людина вибуває на постійне місце проживання за кордоном їй надається можливість отримання пенсії за 6 місяців наперед перед від’їздом (рахуючи з місяця, наступного за місяцем зняття з обліку за місцем проживання). Подальша виплата пенсії в Україні припиняється.



Право громадян на звернення до Пенсійного фонду з пропозиціями, заявами і за роз’ясненнями

Кожен громадянин, який звернувся до Пенсійного фонду України, має право на шанобливе ставлення до себе і безперешкодну подачу заяв, скарг та пропозицій з питань, що стосуються пенсійного забезпечення. Заявники можуть вимагати розгляду звернень у своїй присутності і за участю посадових осіб, які приймають рішення за результатами розгляду звернення.

Термін розгляду заяв, пропозицій та скарг визначений Законом «Про звернення громадян», відповідь про результати розгляду звернення надається обраним заявником способом: усно, письмово або в електронній формі. Додатково, пенсіонери можуть розраховувати на отримання від співробітників ПФ консультацій і роз’яснень щодо застосування законодавства про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, пенсійне забезпечення, в тому числі про права та обов’язки платника єдиного внеску та застрахованої особи.

Законодавством України передбачені додаткові права для громадян з обмеженими фізичними можливостями, в тому числі право на безперешкодний доступ до приміщень Пенсійного фонду, які повинні бути обладнані необхідними для цього засобами. Якщо пенсіонер з обмеженими фізичними можливостями за станом здоров’я не може відвідати ПФ, він має право вимагати особистого прийому на дому.

Що входить в обов’язок пенсіонера?

Як і в будь-якій іншій галузі життя, в сфері пенсійного забезпечення громадяни мають не тільки права, а й обов’язки. При взаємодії з органами ПФ пенсіонер несе ряд зобов’язань:

  • з повагою ставитися до посадових осіб (не допускати нечемного відношення)
  • не порушувати законодавство і надавати тільки правдиві відомості (документи)
  • проводити своєчасне інформування (у 10-денний термін) органи ПФ про події, які викликають зміну розміру пенсії або припинення її виплати (зміна кількості утриманців, працевлаштування тощо). При невиконанні цього обов’язку і одержанні зайвих сум пенсії, пенсіонери повинні відшкодувати завдані збитки

Порядок звернення до Пенсійного фонду

Відповідно до Постанови правління Пенсійного фонду України № 13-1 від 30 липня 2015 року, обслуговування осіб, що звертаються до органів ПФ, здійснюється стаціонарно, на виїзному прийомі або дистанційно.



Стаціонарний прийом і обслуговування громадян здійснюється в робочі години Фонду. Інформація про час і місце прийому розміщується на вході в приміщення органів Пенсійного фонду або на сайтах органів ПФ (при наявності). Більш детальну інформацію про графік прийому, адресу веб-сайту та електронної пошти, поштовий індексі і номер телефону «гарячої» лінії можна дізнатися безпосередньо в приміщенні Фонду.

До того ж, в приміщенні, де проводиться прийом і обслуговування громадян, розміщуються дані про:

  • перелік послуг та умови їх надання
  • процедуру складання та подання запиту на інформацію
  • форми і зразки документів, а також правила їх оформлення
  • порядок оскарження рішень Пенсійного фонду (його дій або бездіяльності)
  • бланки заяв на призначення (перерахунок, виплату) пенсії та зразки їх заповнення

Про процедуру проведення виїзного прийому, дистанційне обслуговування пенсіонерів та порядок надання послуг в електронній формі можна прочитати тут.

Оскарження рішень Пенсійного фонду

Громадяни, чиї інтереси і права були порушені діями (бездіяльністю) співробітників Фонду або яких не задовольняє рішення ПФ, мають право звернутися зі скаргою до органу Пенсійного фонду вищого рівня, а також до суду. Подача скарг на рішення територіальних органів Фонду про призначення, перерахунок, (відмову в призначенні, перерахунку), переведення з одного виду пенсії на інший, виплату пенсій проводиться відповідно до Порядку розгляду скарг щодо пенсійного забезпечення, затвердженого постановою правління ПФУ № 18-6 від 12 жовтня 2007 року.








УжасноПлохоСреднеХорошоОтлично Рейтинг статьи: 5,00 из 5,00



Добавить комментарий

Доступна консультация автора online ↑