Виписка і прописка 2019: нові правила реєстрації місця проживання


Яка процедура реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання в Україні? Які правила прописки-виписки дітей і дорослих у 2019 році? Які документи потрібні для оформлення виписки і прописки? Скільки коштує зареєструватися за новою адресою? На ці та багато інших питань, що виникають при зміні місця проживання, відповість «Юридичний портал».

Згідно ст. 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання» кожен громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов’язані зареєструвати своє місце проживання. З моменту прийняття Постанови Кабміну №207 «Про затвердження Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру» в Україні діють нові правила прописки і виписки.

Як і де оформити прописку?

З 4 квітня 2016 року повноваження з реєстрації (прописки) та зняття з реєстрації місця проживання (виписки) перейшли до органів місцевого самоврядування і Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП). Раніше цим займалася Державна міграційна служба України. Перелік відповідних органів реєстрації наведено на сайті ДМС. У сільській місцевості функції з оформлення прописки і виписки виконують виконавчі органи сільських або селищних рад. У разі, якщо такі органи не створені, обов’язок по реєстрації громадян покладено на сільського голову.


Скільки часу займає процедура виписки та прописки?

Відповідно до законодавства, людині, що знялася з реєстрації за попереднім місцем проживання, дається один місяць (30 календарних днів) на те, щоб зареєструватися за новою адресою. Раніше цей термін становив всього 10 днів. Прописка оформляється в день надання особою всіх необхідних документів та за бажанням заявника може проводитись одночасно з випискою з попереднього місця проживання або перебування. При цьому повинні бути виконані всі умови зняття з реєстрації (див. нижче в статті).

При подачі документів на виписку з квартири і прописку за новою адресою через центр надання адміністративних послуг датою реєстрації місця проживання чи перебування є день отримання органом реєстрації відповідних документів. Таким чином, терміни оформлення прописки в ЦНАП відрізняються, але загальний строк проживання без прописки не повинен перевищувати 30 днів (інакше — адміністративна відповідальність і покарання у вигляді попередження або штрафу).

За наявності паспорта у вигляді ID-карти інформація про місце проживання громадянина вноситься на електронний чіп, вмонтований в паспорт. Заміна ID-паспортів у зв’язку зі зміною прописки не проводиться. У паспорт старого зразку (книжечка) відомості про виписку і прописку проставляються у вигляді штампа.


Зверніть увагу, що прописка і виписка можуть бути скасовані за рішенням органу реєстрації. Підставами для винесення такого рішення є умисне приховування заявником даних про свою реєстрацію за старою адресою спільно з малолітніми дітьми.

Реєстрація місця проживання дорослих і дітей старше 14 років

Порядок реєстрації місця проживання в Україні передбачає особисте звернення до паспортного столу або ЦНАП. Оскільки людина, яка досягла 14 років, може самостійно обирати собі місце проживання, при подачі документів на прописку її присутність обов’язкова.

При виникненні обставин, що перешкоджають самостійному зверненню до органів реєстрації для оформлення прописки, реєстрація за місцем проживання може бути проведена за зверненням законного представника (батьки, опікуни) або представника за дорученням.

Які документи потрібні для прописки в 2019 році?

Згідно пункту 18 «Правил реєстрації місця проживання» для отримання прописки необхідно подати наступний пакет документів:

  • заяву про реєстрацію місця проживання
  • квитанцію про сплату адміністративного збору
  • військовий квиток або приписне свідоцтво (для прописки військовозобов’язаних і призовників — громадян, які підлягають взяттю на військовий облік в РВК або перебувають на військовому обліку)
  • заяву про зняття з реєстрації місця проживання (у разі здійснення прописки одночасно з випискою за попередньою адресою)
  • документ, до якого вносяться відомості про місце проживання (паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне або тимчасове проживання іноземця в Україні; дозвіл на проживання, посвідчення біженця тощо)
  • документи, що підтверджують право особи на проживання в квартирі, будинку. Таким підтвердженням можуть бути документи на право власності, рішення суду про надання права користування житловим приміщенням, договір оренди або інші документи. У разі, якщо підтверджуючих документів немає, реєстрація може здійснюватися тільки за згодою власника житла (якщо власників кілька — за згодою усіх власників)


При реєстрації за згодою власника потрібна його особиста присутність при подачі заяви. Також власник житла повинен мати при собі документи, що засвідчують особу і право власності на нерухомість, в яке здійснюється прописка.

Увага! Законом забороняється вимагати для реєстрації місця проживання інші документи.

Реєстрація місця проживання дітей молодше 14 років

Процедура прописки малолітніх дітей аналогічна процесу реєстрації місця проживання повнолітніх громадян, проте має ряд юридичних особливостей. Зокрема, прописка дитини до 14 років може бути здійснена виключно за місцем реєстрації одного з батьків (разом з матір’ю чи батьком, або за їх спільною адресою). Згода власника житла на реєстрацію дитини не потрібна.

У разі, якщо батько і мати дитини прописані за різними адресами, місце проживання дітей реєструється разом з одним із них за письмової згоди другого з батьків. Дозвіл тата (мами) на прописку дитини в квартиру або будинок до другого з батьків не потрібен лише у випадку, якщо місце проживання дітей визначено відповідним рішенням суду або висновком органу опіки.

На реєстрацію місця проживання новонародженої дитини батькам відводиться лише три місяці з дня народження малюка. Процедура реєстрації адреси мешкання дітей після народження максимально спрощена і за бажанням батьків (або одного з них), документи для прописки новонародженого малюка можуть бути подані через РАГС, під час проведення держреєстрації народження (оформлення свідоцтва).



Зареєструвати місце проживання новонароджених дітей можна в пологовому будинку і через органи соцзахисту, одночасно з подачею заяви на державну допомогу при народженні дитини.

Перелік документів, необхідних для реєстрації дитини:
  • заява на оформлення дитині прописки
  • оригінал і копія свідоцтва про народження
  • квитанція про сплату адміністративного збору
  • оригінал і копія паспорта того з батьків, до якого прописується дитина

Для реєстрації місця проживання дитини, яка не досягла 14 років, необхідна присутність обох батьків або нотаріально завірена згода батька (матері) на прописку дитини за новою адресою.

Якщо в свідоцтво про народження відомості про батька внесені зі слів матері, необхідно надати оригінал і копію виписки з Державного реєстру актів цивільного стану про занесення інформації відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України.

Емблема Центрів надання адмінпослуг (ЦНАП)


УжасноПлохоСреднеХорошоОтлично

8 online консультации по “Виписка і прописка 2019: нові правила реєстрації місця проживання

  • Я продав квартиру та знявся з реєстрації, але нове житло поки не придбав (відповідно прописки немає). Де в Україні можна отримати тимчасову реєстрацію — прописку? Чи є в місті Києві соціальні центри, де громадянин може тимчасово прописатись? Я військовозобов’язаний (призовник), але військкомати не беруть на військовий облік без штампу в паспорті або довідки про наявність реєстрації у своєму районі.

    • Консультация юриста

      Для оформлення тимчасової прописки зверніться до Центру обліку бездомних громадян, який знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Гарматна, 16/85

  • Після закінчення ВУЗу студент повинен зробити виписку з гуртожитку у строк до 30 червня і прописатися за попередньою адресою. Для зміни місця проживання військовозобов’язаному (призовнику) необхідно відвідати військкомат і знятися з військового обліку. Однак під час отримання «дозволу» військового комісару на виписку зазвичай видається повістка на призов або військові збори. Чи можна провести зняття з військового обліку у військкоматі по довіреності? Чи можлива виписка з гуртожитку без згоди (за рішенням суду тощо)? Дякую за відповідь на ці питання.

    • Консультация юриста

      Зняття з реєстрації місця проживання (виписка) по довіреності — можлива, але зняття з обліку в військкоматах за довіреністю не допускається. При цьому здійснити примусове зняття з реєстрації (виписку) особи, яка не проживає, можливо за зверненням власника навіть без судового рішення. Але зверніть увагу, що такий порядок виписки застосовується лише до мешканців студентських гуртожитків. До речі, багато хто з військовозобов’язаних та призовників користується такою можливістю, щоб уникнути необхідності відвідувати РВК і зніматися з військового обліку під час виписки.

  • Чоловік проживає за кордоном на ПМП, але досі прописаний в Україні. Батьки хочуть виписати військовозобов’язаного по довіреності, але паспортист змушує йти отримувати дозвіл військомату на виписку і зніматися з обліку, а у військовому комісаріаті вимагають особистої присутності громадянина. Також повідомляють, що при візиті до РВК потрібно буде піти і пройти медкомісію, а потім військовозобов’язаний може бути призваний до війська (якщо визнають придатним).

  • Гряде чергова реформа прописки (реєстрації громадян) і новий проект закону передбачає «прописку на довірі», де власники житла будуть постфактум дізнаватись, що в них хтось прописався… Дуже дивує спокій та байдужість власників квартир. Завтра, згідно нового закону про реєстрацію місця проживання, до вас в хату зареєструється боржник, якого шукають колектори, а виконавча служба буде ломитись по новій адресі до вас… Виселити самозареєстрованого «на довірі» брата дружини, з його 3 неповнолітніми дітьми — буде неможливо, адже рішення про реєстрацію і виписку дітей приймається за участі органів опіки і піклування (з купою довідок і при умові, що дітям є де жити). А якщо іншого житла немає, то виписати людину — неможливо! Саме тому банки вимагають відсутності реєстрації дітей в заставному майні, бо навіть їм юридично складно випхати неповнолітніх з заставного майна.

  • В центре админ. услуг сейчас говорят: «сначала станьте на учет в военкомате, а потом приносите паспорт на прописку». Без штампа РВК выписаться и прописаться в ЦНАП нельзя, хотя законом это не предусмотрено.

  • Нас в сім’ї четверо: я (дочка), тато і мама приписані у приватному будинку, а мій брат був прописаний в гуртожитку, де навчався. Зараз (після закінчення навчання) хоче приписатись додому назад. Працівник в паспортному столі сказав, що оскільки будинок розділений на 3 особи (по приписці), людину не можуть прописати без дозволу всіх зареєстрованих осіб. Для цього всі ці особи мають особисто прийти в паспортний стіл і дати свій дозвіл на прописку. Також виникла проблема з воєнкоматом, так як брат виписаний і ніде не приписаний.


Юридические консультации предоставляются только при условии прочтения ВСЕХ предыдущих разъяснений по данной тематике (см. выше), если схожие вопросы не обсуждались ранее.




Добавить комментарий

Доступна консультация автора online ↑